"Saffransbullar med vanilj"

För er som inte tycker att lussebullar är topp 10 men ändå vill ha saffran till jul.
 
SAFFRANSBULLAR MED VANLIJ
ca 45 stycken.
 
Ingredienser:
50 g färskt jäst
150 g smör eller margarin
1-2 påsar saffran
5 dl mjölk
250 g kvarg/kesella 10%
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
15-17 dl vetemjöl
 
Fyllning:
200 g smör eller margarin
1 1/2 dl strösocker
3-4 tsk vaniljsocker
 
 
Till pensling:
Ägg
Pärlsocker
 
Gör så här:
1. Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med en mortelstöt eller kavel på påsen. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölk och låt det bli ca 37°C.
 
2. Häll mjölkblandningen över jästet och rör om. Rör ner kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen i ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen och täck den med bakduk. Låt jäsa 30-45 minuter.
 
3. Fyllning: Rör matfettet, socker och vaniljsocker smidigt.
 
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev. resten av mjölet och dela den i 2 delar.
 
5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till en kaka ca 23x60 cm. Bred på fyllningen. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär ca 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten. Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåtar (i bullformar) med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
 
6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.
 
7. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk
 
Tips: Ha gärna lite stött kardemumma i fyllningen. 

Kommentarer:

1 bexollila:

sv å tack va gullig du är :D sv ja de va riktigt mysigt med dop :D

2 Olivia:

Hej! Jag har en tävling på min blogg just nu och det hade varit kul om du var med. Fin blogg! <33

3 Ida:

De ser goda ut!

Svar: Åh, vilken tur du har!

4 kajsa-stina:

Men åh vad mums! Älskar saffransbullar och att piffa till dom med vanilj gör ju inte saken sämre! Två gottigheter i en liksom. Perfekt :D

Hoppas du annars haft en fin helg vännen och att du mår bra! Jag önskar dig en fortsatt fin kväll och hoppas att din start på veckan börjar fint imorgon. Kramar♥

5 leavanny.blogg.se:

Super mumsigt :)

6 emelie andersson:

sv: ja jag har tänkt på han de andra åren som det har varit, tycker att han skulle vara en självklarhet att vara där ;)

7 Boel:

Mums vad gott! Tack för receptet :)

Sv: Varsågod! Ja, boken och låten är fantastisk :)

8 Vanessa:

Men åh vad gott! Måste baka någon dag :D

9 Ida:

Gott!

Kul att du är med i veckans blogg, lycka till!
Ha en fortsatt trevlig dag! :)

10 Tuuli:

Så gott det ser ut! - Tänkte förresten passa på att tipsa dig om att jag har en veckansblogg tävling på min blogg, det finns en länk till tävlingen under min header!

11 trisiaa:

åhh va gott!

Älskar din header btw!

Kommentera här:

Publicerar inte: Svarskommentarer, reklam, hatkommentarer och det är onödigt att fråga mej hur jag mår och vad jag ska göra idag (om ni läser bloggen får ni reda på det). Så slös inte tid på att skriva sådant. Ha det fint!