"Min frustration"

Jag måste bara få ut min frustration jag fick idag.
Alltså ibland blir jag så arg på folk, vissa säger så dumma och korkade saker.
Men man får lära sej något nytt varje dag. Idag tillexempel fick jag veta att jag tydligen är kines. Det hade jag ingen aning om. Jag trodde jag var halvkorean men tydligen inte. 
 
Min mamma är adopterad från Korea, vi har ingen typ av kontakt med landet överhuvudtaget då mamma var ett hittebarn. Jag skäms inte över att vara halv asiat. Men när folk bara tar förgivet att man är från Kina när man är asiat tycker jag är lite kränkande och rasistisk, inte för att jag har något emot kineser, men jag blir likson kränkt och ledsen eftersom vissa säger det så negativt. Varsågod och kalla mej kines om du inte säger det på ett negativt sätt, men jag förstår inte vitsen. Jag förstår att det kanske är svårt att se från vilket asiatiskt land en person kommer ifrån men säg inget land då, säg asiat, herregud. 
 
Jag har hört många säga kines till mej, kom igen om ni ska säga någonting säg rätt iallafall. Jag blir inte bara ledsen utan jag blir även ganska trött på det! Hur skulle det kännas om en turk alltid blev kallad kurd, eller en kille alltid skulle bli kallad tjej eller om Isabell alltid blev kallad Isabella. Inte så kul kanske, dom kanske inte skulle vara så glada och dom skulle antagligen bli trötta på det. Det är ungefär så jag känner.
 
Idag fick jag inte höra det utan se det på sms. Sms är jättesvårt att tolka hur dom menade de. det stod liksom bara "Han är väl med sin kines brud". Bara av att se det sådär känner jag mej kränkt och ledsen. Som sagt har jag ingenting emot andra asiater eller andra från andra kulturer och länder. Det är orden jag har något emot, vissa använder tillexempel kines och neger på rasistiska eller negativa sätt. Hur kul är det att få i ansiktet, något ord som är negativt för många. 
 
Men vad ska man göra åt sådana här människor, vad ska man säga till dom. Jag är en person som lätt blir arg och har svårt för att hålla inne ord och handlingar, men ibland känns det rätt att ignorera saker. Men det känns inte det här. Har jag fel känsla? 
 
Smset var alltså inte till mej utan till min kille. Han var med i en gruppchatt och vill läste igenom gårdagens meddelande tillsammans. Hur kul är det då när det meddelandet kommer upp och han vänder bort mobilen men jag hinner se innan iallafall. Då verkar det som om hans kompis menar det på ett negativt sätt, eller att dom säger det ofta.
 
Jag skäms inte över vem jag är eller hur jag ser ut. Men när folk säger negativa saker om mej så blir jag ledsen och arg. Håll det för dej själv och öppna inte din käft. 

Kommentarer:

1 ebba:

förstår att du blir frustrerad, jag blir också det en hel del o inget fel med det ju :)

svar: åh tack så mycket :D

2 sanna:

Förstår dig verkligen! Det måste vara jobbigt!

3 Siri |Diabitfit|:

Usch! Förstår inte hur folk kan bara vräka ur sig vad de känner för. Förstår din frustration

4 ida:

Åh vad jobbigt!
Sv; haha, ja vi hade en jättehärlig kväll!:)

5 Flisan:

sv: tack, ja jag hade en superbra plats :D

6 Viktoria Eriksson:

Åh, så jobbigt och onödigt att säga/skriva! Du ska verkligen inte skämmas, du är bra precis som du är! kram <3

7 Caroline Blomberg:

för många verkar har blivit tappade som små...

8 Emma Ekstén:

Idioter finns överallt! Jag förstår att du blir frustrerad!

9 Emma Ekstén:

Idioter finns överallt! Jag förstår att du blir frustrerad!

10 Klara Andersson:

Tråkigt att folk ska hålla på sådär!

11 rebeccafornstedt.blogg.se:

Först och främst tycker jag man ser klart och tydligt att du inte har kinesiskt ursprung men alla kanske inte kan bedöma sånt, men oavsett vad är det alltid fel att benämna saker/människor vid felaktig benämning. Ditt ursprung är en del av dig och om någon säger ett ord som är kopplat till ett annat ursprung är det klart du blir upprörd. Att de uttrycker sig som de gör tror jag enbart handlar om okunskap och att de helt enkelt inte tror att du bryr dig. Vad du kan göra är väl att prata med din pojkvän som i sin tur kan prata med sina kompisar, skriv en status på facebook så många ser, skriv till dom själva eller ta diskussionen när någon väl uttrycker sig så, skriv en debattartikel och skicka till t.ex nyheter24 så du får ut ditt budskap till många! :)

12 Linnea:

Förstår att det måste vara jobbigt, bra skrivet!

Kommentera här:

Publicerar inte: Svarskommentarer, reklam, hatkommentarer och det är onödigt att fråga mej hur jag mår och vad jag ska göra idag (om ni läser bloggen får ni reda på det). Så slös inte tid på att skriva sådant. Ha det fint!